ישנם כיום לא מעט הורים בישראל, אשר מתמודדים עם סוגיית פונדקאות מנקודת מבט חשובה מאד: הם בעבר נעזרו באם פונדקאית, וכך הביאו ילד לעולם לשמחתם הרבה. עם זאת, עולה שאלה חשובה מאד על פונדקאות: האם גיל בית הספר היסודי, הוא הגיל המתאים לספר לילד על ההליך של פונדקאות ולספר לו שהוא נולד בעזרת אם פונדקאית? השאלה עולה דווקא כיום, משום שהילדים הגדולים ביותר בישראל שנולדו באמצעות הליך הפונדקאות, הגיעו זה מכבר לגיל, והשאלות צצות בקרב ההורים.

מה חשוב לזכור בתהליך?

  • בעד החשיפה – האנשים שתומכים בחשיפה של הליך פונדקאות בפני ילד בגיל היסודי טוענים כי הילד צריך לגלות בכל מקרה את האמת, בוודאי דרך הוריו. יש חשש שלעתים קרובי משפחה אחרים ירמזו לו על הנשוא בגיל מבגור, מה שיגרום לקשיים. היו מחקרים שהוכיחו כי רוב הילדים שנחשפו לעובדה זו התפתחו באופן נורמטיבי, קיבלו את הרעיון, ולמעשה – ככל שהם ידעו על כך בגיל מוקדם יותר, כך הם היו יותר בשלים עם הרעיון וקיבלו אותו ביותר הבנה.
  • נגד החשיפה – יש כמובן טענות נגד החשיפה של הילדים לעבודה שהם נוצרו בתהליך פונדקאות, בוודאי בגיל יסודי – אך לעתים גם בגיל מבוגר יותר. בין היתר בשל הקושי של הילד להבין את הרעיון, העובדה שהוא עדיין לא מבין לעומק את תהליכי הפוריות של גבר ואישה, בעיות בזהות שהוא עלול לפתח, וכן מחקרים שהראו שילדים שנולדו מאם פונדקאית ולא גילו על כך – התפתחו באופן נורמטיבי אף הם.
  • האם זה הגיל המתאים? – אחת השאלות המרכזיות היא כאמור ספציפית בנוגע לגיל של בית ספר יסודי. יש לזכור כי ככלל, מדובר על גיל שבו הילד מתחיל להשתנות ונהיה גם מודע להבדלים בין המינים באופן עמוק יותר. מומחים שונים ממליצים דווקא על גילאי 7-8 בתור הגיל שבו אפשר להתחיל לספר לילד על כך שהוא נוצר באמצעות אם פונדקאית, כמובן תוך שימוש באמצעים שהוא יבין.

לכל ילד יש התפתחות משלו

עוד דבר שחשוב לזכור לסיום על חשיפת ילדים להליך של פונדקאות, הוא בכך שלכל ילד יש תהליך אישי משלו של התפתחות רגשית ושכלית. יש ילדים שכבר בגיל 6 יטו יותר לקלוט את המסר – בעוד שיש ילדים שעבורם כדאי לחכות עד לתחילת גיל ההתבגרות.

כללי