מרחב מוגן בבית הספר

מערכת החינוך בישראל נדרשת להכיר בחשיבות של מרחב מוגן בבית הספר. ילדים ובני נוער מבלים את רוב שעות היום בגנים, מוסדות לימוד ובתי ספר בכל רחבי הארץ. הם חשופים לשורה ארוכה מאוד של סיכונים, והדרך היחידה למנוע פגיעות בגוף ובנפש היא באמצעות מרחב מוגן. מעבר לכך, מאז מלחמת המפרץ הוחלט על הקמתם של מרחבים מוגנים בכל בנייה חדשה, ומהבחינה הזו אין הבדל בין בית פרטי, בנייני משרדים, בתי מלון או בתי ספר.

 מרחב מוגן
שהייה מרחב מוגן

המטרה העיקרית של מרחב מוגן (ממ"ד) היא לספק מיגון בפני התקפות אוויר והתקפות טילים, שזמן ההתרעה בפניהן הוא קצר מכדי לאפשר פינוי אל תוך המקלט. בנוסף, המרחב המוגן מבטיח תחושת ביטחון מנטאלית עבור הילדים. זהו מרחב מבודד, אטום לחדירתם של גזים רעילים, ומותאם לצרכים של ילדים ובני נוער. בעת בחירת מרחב מוגן עבור בית הספר נדרשים כל הגורמים הרלוונטיים לקחת חלק במערכת קבלת ההחלטות. יש להכריע בשאלה היכן למקם את המרחב המוגן, להתייעץ עם כוחות הביטחון או פיקוד העורף, ולערב אנשי מקצוע המתמחים בנושא.

הדרכת הילדים לקראת שהייה במרחב מוגן

בחירת מרחב מוגן בבתי הספר היא רק השלב הראשון ביצירת מוכנות למצבי חירום. השלב השני והחשוב יותר בא לידי ביטוי בהדרכה של הילדים לגבי השאלה איך להתנהג בזמן חירום, מה מותר ומה אסור לעשות, וכיצד להתמודד עם אירועים בלתי צפויים. הדרכה זו מתקיימת בבתי ספר במספר היבטים:

א. הדרכה בכיתות – ילדים בבתי ספר צריכים להבין את הרקע התיאורטי לשהייה במרחב מוגן עוד לפני שהם נכנסים אליו. את ההדרכה יש לבצע בעיתות שגרה, להקפיד על אווירה נינוחה, ולספק לילדים פלטפורמה להעלאת שאלות או הערות. הדרכה בכיתות יכולה להתבצע על ידי המחנך או גורם חיצוני התורם מזמנו למען בית הספר.

ב. תרגול מעשי – תרגול בפועל של ירידה למקלטים ושהייה במרחב מוגן מתבצע עבור כל בית הספר בו זמנית. אין להקל ראש ברצינות התרגיל, והמורים נדרשים להראות מחויבות ודוגמא אישית. יש לבצע את התרגול המעשי בהתאם להוראות פיקוד העורף, לבדוק את העמידה בזמנים, ולבצע את התיקונים הנדרשים.

ג. שהייה במקלט – ההדרכה מחייבת שהייה קצרה בתוך מקלטים. במהלך תרגול השהייה ניתן להסביר לילדים איך להתנהג בחירום, מה צריך לעשות ובעיקר מה אסור לעשות. התרגול של שהייה במקלט יכול להיערך במסגרת כלל-ארצית או כתוצאה מצורך ספציפי של בית הספר. השהייה לא אמורה להיות ארוכה מדי, אך חשוב לנצל את ההזדמנות של ריכוז הילדים בתוך המרחב המוגן, על מנת לוודא שיש מספיק ציוד, מלאי מזון ומאגרי מים.

לסיכום, ילדים בישראל נדרשים להכיר היטב את מערך המרחב המוגן של בתי הספר. רק בצורה כזו ניתן להיערך אל מצבי חירום ולמנוע לחצים, חרדות או בהלה.

כללי