קריאה, שנלמדת אצל רוב הילדים עם כניסתם לבית הספר, היא מיומנות חיונית ביותר לתפקוד אלמנטרי ויומיומי, המשמשת כחלק בלתי נפרד לרכישת שפה. איך היא נלמדת ומה עושים כשהילד מתקשה? על כך במאמר שלפניכם.

התהליך הקוגניטיבי שבו אנו מפענחים סמלים וסימנים חזותיים על מנת להבין את משמעותם הוא למעשה קריאה. מבחינה פיזיולוגית, מדובר במידע שנקלט ברשתית העין, מעובד במרכז הראייה הראשוני בקורטקס (קליפת המוח) ומפורש באזור הבנת הנקרא – אזור ורניקה. קיימות שיטות קריאה שונות שמי שלומד את השפה יכול להיעזר בהם לצורך הבנה, חלקן קוליות וחלקן חזיתיות. בדרך כלל מי שלומד לכתוב עושה שימוש בשיטות עזר אלה. היכולת לקרוא מאפשרת לילדים לרכוש שפה ולהעשיר אותה, לתקשר ולשתף במידע וברעיונות. ללא היכולת לקרוא, יהיה להם קשה להשתלב בחברה המודרנית, מכל בחינה שהיא.

לומדים לקרוא

השיטה המקובלת כיום ללימוד קריאה מבוסס על ההנחה שכדי שהילד יבין את מה שהוא קורא, הוא חייב לפענח את סימני הכתב. המורה (או כל מי שמלמד אותו לקרוא) בוחרת במילים פשוטות ומוכרות, כותבת אותן ומפרקת אותן להברות, לפונמות, לתנועות ולעיצורים והתלמיד משליך את מה שהוא למד על מילים חדשות, וכך הוא אט-אט מפתח ומשפר את יכולתו לקרוא. במהלך הדרך משחקים במשחקי זיהוי והכרות עם המילים שנלמדו, על מנת לחזק ולהטמיע אותן בזיכרון לטווח הרחוק.

לימוד קריאה במחשב

קשיים בלימוד קריאה והשלכותיהם

אף על פי שכל אדם מתקדם ומתפתח בקצב ייחודי, עדיין קיימת עקומה מסוימת שמעידה על היכולות של הרוב. במידה והילד מראה יכולות קריאה אשר אינן מתאימות לגילו, אלא לילדים אשר קטנים ממנו בשנתיים, בהחלט ייתכן והוא סובל מדיסלקציה – לקות למידה המשפיעה על כישורי שפה. לקות זו באה לידי ביטוי בקריאה איטית ומסורבלת, שחלקה הגדול שגוי. התופעה אינה נעלמת עם הזמן, והיא גורמת לתחושת תסכול, ייאוש וקשיים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים.

החדשות הטובות: טיפול מבעוד מועד יכול לעזור

אבחון מוקדם וטיפול מתאים יכולים לשפר באופן משמעותי את יכולות הקריאה, ולספק ארגז כלים ומיומנויות לעקיפת הקושי וללמידה יעילה. על מנת לדעת האם ילדיכם סובלים מלקות למידה זו בדקו:
• האם הם מתקשים להתלבש בצורה נכונה?
• האם שפתם מתעכבת?
• האם הם מתקשים לבצע פעולות מוטוריות בזמן משחק, כגון קפיצה וריצה?
• האם הם מתבלבלים בין צבעים?
• האם הם אוחזים כלי כתיבה באופן מסורבל?
• האם חשיבתם איטית?
• האם הם מתקשים במשימות הנחשבות לפשוטות בגילם?
• האם הם מדווחים על קושי בכתיבה, בקריאה ובאיות (או שאתם שמים לב שקיים קושי כזה)?
• האם הם הופכים אותיות ומספרים?
• האם הם מתקשים להעתיק?

במידה ועניתם "כן" על אחת השאלות, גשו עם ילדיכם לאבחון.

אבחון דיסלקציה ואופן הטיפול בה

אבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי יכול לאבחן אחד ולתמיד האם יש לילדיכם דיסלקציה. במסגרת זו מבצעים אבחנה מבדלת על מנת לשלול לקויות אחרות. כמו לקות ראייה, שמיעה, הפרעת קשב ולקות שפה. אבחון מוקדם וטיפול מתאים יכולים לשפר באופן משמעותי את יכולות הקריאה, ולספק ארגז כלים שיכול לסייע להתמודד עם הקושי הקיים.
אף על פי שאסטרטגיות העזר השונות אינן מאפשרות לתקן או לרפא את הקושי לקרוא, הן יכולות בהחלט להביא לשיפור באופן ההתמודדות של הילד עם הקושי, מה שיוביל לשיפור בתחושה האישית, וכן לשיפור הישגיו של הילד בבית הספר.

 

כללי