בימנו היחסים שבין ההורים לילדים שלהם מקבלים מקום משני בחיים שלנו, בין המרדף אחר הקריירה, תשלומי המשכנתא, החשמל, המים וכדומה אנחנו לא מוצאים כל כך זמן לילדים שלנו.
כבר שהילד שכל כך חיכנו לו נולד, מופעל על האם לחץ גדול לחזור לעבודה וזאת רק לאחר שלושה חודשים, התינוק הקטן נשאר בידי אדם זר לרוב שעות היום , לא ניתן מספיק חום, אהבה ותשומת לב לילד דבר העלול להשפיע גם על הבגרות שלו.

גם כאשר הילד מתבגר ומגע לגיל הגן הוא נמצא עם הגננת רוב שעות היום, עד שההורה חוזר מהעבודה, כאן חוסר תשומת הלב ואהבה יותר מורגש לילד ויוכל להשפיע עליו רבות בעתיד. כאשר מתרחש המשבר הראשון והעמוק של הילד. הקבלה הראשונית שהוא אינו יחיד ומיוחד בעולם, הוא מגלה זאת כאשר הגננת שלו מתייחסת לעוד 30 ילדים כמוהו ומראה לו בעצם שאצלה כולם נסיכים ונסיכות.

בעבר היחסים בין הורים וילדים היו יותר טוב. לא היה את המרוץ אחר הזמן והייתה תקשורת יותר טובה בין הורים וילדים. ההורים היו מבלים זמנים רב יותר בבית ומשקיעים יותר בתקשורת מילולית עם ילדיהם.

דור שלוש וחצי
הטכנולוגיה, הטלוויזיה, המחשבים והפלאפון בימנו מקיפים את ילדינו מגיל צעיר.
החשיפה לכך מרובה ביתרונות אך גם בחסרונות. אמצעי התקשורת של הילדים עוד יותר מצטמצמים והחשיפה לדברים אלו בשילוב סדר היום העמוס של ההורים גורם לתקשורת מינימלית כמעט.

פיצוי על חטא
עקב חוסר התקשורת וחוסר הזמן של ההורה לילד שלו יש רצון לתת לילדים קטנים וגדולים פיצויים על כך שההורה לא נמצא איתם. ההורה יכול להיכנע לגחמות של הילד ולהמיר את האהבה בכסף. ההורה קונה לילד כל מה שהוא לא מסוגל להעניק לו בעצמו. התחליף הופך להיות דברים חומריים.
ההורה "מעמיס" על הילד מתנות שלא פיצוי על חטא על כך שהוא אינו נמצא עמו רוב היום. זאת אחת הדרכים היותר נפוצות היום לזכות באהדה של הילד אך היא עלולה להיות הרסנית ביותר. כשהילד גדל ומתחיל להבין, בערך מגיל 3 עד 6, הוא מבין שניתן "לסחוט" את ההורה בדרישות מופרזות ורגשות האשם שלו מאלצים אותו להסכים לכל דרישה של הילד, דבר הגורם לגידול של ילד מפונק ועצלן.

הורים וילדים מבלים יחד
הורים וילדים מבלים יחד

אז איך נמנעים?
בעזרת כמה צעדים קטנים כל יום או אפילו מספר פעמים בשבוע ניתן לשפר באחוזים רבים את היחסים המיידים של הילד עם ההורה.
• לשחק ביחד רק הילד והורה, במשחק קופסה, במשחק מחוץ לבית במטרה ליצור הנאה משותפת של הילד והורה. לנסות להימנע ממשחקים טכנולוגיים שהילד עושה גם בזמנו הפנוי. להדגיש את הזמן המיוחד עם ההורה בתור משהו שאין לו תחליף
• לצאת לטייל בטבע יחד אפילו פעם בחודש. מעודד את הקשר בין ההורה לילד. מלמד המון את הילד על עצמאות. תורם לבניית ביטחון עצמי וכישורי עצמאות חזקים
• לשבת ולדבר ההורים והילד, לשתף מה היה בגן/בית ספר, רק ההורים והילד בלי טלוויזיה והפרעות אחרות מסביב. השיתוף על מנת שיהיה אמיתי חייב לבוא משני הצדדים כך שאם ברצונכם לרכוש את אמונו של הילד שלכם תספרו לו גם מה עובר עליכם.
• למצוא פעילות משותפת של ההורה והילד. ובכך לייחד פעילות מסוימת שתהיה ייחודית לילד ולהורה בלבד. דבר שיעזור לתחושת הגאווה של הילד וההשתתפות הפעילה שלו.

כללי