אם ניזכר לרגע בתקופה בה אנחנו היינו ילדים בבית הספר, היו מעט מאוד ילדים שסבלו מלקויות למידה, לפחות כך אנחנו זוכרים. אך למעשה, בעבר היו ממעטים להכיר בילדים כילדים בעלי לקויות למידה ורבים מהילדים שסבלו מלקויות אלו למעשה לא אובחנו. היום המודעות לכך גדלה ולכן תמצאו יותר ילדים מאובחנים בכיתה אחת.

על פניו זה נשמע לא טוב, כל כך הרבה ילדים עם לקויות למידה? אבל בפועל זה ממש לא כך. העובדה היא שילדים שלא אובחנו בעבר היו מתקשים בדיוק כמו הילדים היום רק שהם לא קיבלו את הכלים ואת התמיכה שהם היו ראויים לה. אבחון יכול לשפר משמעותית את היכולת של התלמידים ואף את הביטחון והדימוי העצמי שלהם ולשם כך חשוב מאוד לפנות לאבחון לקויות למידה כדי ללמוד ולהבין את הלקויות ולדעת מה לעשות בנידון ולמה אתם זכאים.

איך מזהים לקויות למידה?

בדרך כלל מזהים את לקויות הלמידה בתקופת הגן או בתחילת הלימודים בבית הספר היסודי. ילדים יכולים להיראות חכמים להפליא בתחומים מסוימים אך בתחומים אחרים הם מראים חולשה או חוסר יכולת. כך למשל ילד שמפגין ידע רב, יתקשה להפגין את הידע הרב הזה במבחן בכתב (דיסלקציה למשל). או ילד שידע לכתוב ולקרוא מעולה, יתקשה בפעולות חשבון בסיסיות (דיסקלקוליה) ולכן חשוב להיות ערים לסימנים ולכתוב כל פעם שעולה בכם חשד. במידה ואתם נתקלים בכמה סימנים יוצאי דופן זוהי עילה לפנות למכון אבחון כדי לשפר את היכולות של הילד בתחומים האלו ולהגיע להישגים גבוהים.

אבחון לקויות למידה

סימנים ללקויות למידה יכולים להיות בין היתר – כתב לא ברור, קושי בריכוז, קושי בסיום מטלות או בזיכרון שלהן מלכתחילה, בילבול אותיות ומילים, קושי בפעולות בסיסיות במתמטיקה, קושי בהחזקת מספריים או קשירת שרוכים, הימנעות ממגוון רחב של סיטואציות ועוד… כל אחד מהסימנים יכולים להצביע על לקות למידה אחת ואפילו יותר ולכן חשוב למצוא כמה שיותר סימנים כדי לקבל תמונת מצב מדויקת יותר ולהציג אותה למאבחנים. המאבחנים ידעו לאסוף את הנתונים שלכם ושל צוות המורים בבית הספר \ בגן, לערוך את האבחונים ולשטוח בפניכם את המסקנות. המסקנות הנ"ל חשובות מאוד וצריך לפעול על פי המלצות המאבחנים גם במוסד הלימודי וגם בבית.

כללי