כאשר אנו מבקשים להתכונן אל בוחן פתע ולהכין את הילדים שלנו, הרי שאפשר לומר שיש כאן פרדוקס מסוים. אם הבוחן אכן מפתיע – איך באמת אפשר להתכונן לכך? יש אמנם מקרים שבהם המורה מכריז שבמהלך השבוע או השבועיים הקרובים יערך בוחן פתע בבית הספר, ואז באמת אפשר להתכונן למסגרת זמן מסוימת, אך ברוב המקרים – ההודעה נמסרת רק בשיעור עצמו. יש גם לזכור, שהתפקיד של בוחן הפתע הוא בסופו של יום לבחון את רמת הידע הנוכחית של הילדים, כדי שהמורה יקבל אינדיקציה מה הם יודעים ומה לא, והאינפורמציה כמובן עוזרת גם להורים לדעת מה הרמה של ילדיהם. אז איך אפשר להכין את התלמידים היטב למבחן מצד אחד, אך לא לגרום להם להיות בלחץ בכל רגע מהאפשרות שהמורה יכריז על הבוחן? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם:

כך מתמודדים ומתכוננים לבוחן הפתע

  • בוחן פתענרגעים – קודם כל ולפני הכל, יש לזכור שבוחן פתע הוא בסך הכל בוחן. גם מבחן לא אמור להיות מלחיץ מידי, ועל אחת כמה וכמה בוחן. יש להסביר היטב לילד כי הבוחן לא יקבע כלום בנוגע לעתידו – אלא רק נועד להציג מה הרמה הנוכחית שלו. לכן, גם אם המורה הכריז שבוחן הפתע חל כעת, לא צריך להיבהל – לא משנה איזה ציון יתקבל, זה פשוט ישקף את מה שהילד יודע בנשוא הספציפי של הבוחן, ולא שום דבר מעבר לכך. חשוב גם להזכיר לילד שככל שהוא יהיה רגוע יותר ולא יתרגש – כך הוא גם יוכל להתרכז טוב יותר בבוחן עצמו.
  • הקפדה על שיעורי בית – גם ללא ההכרזה על בחני פתע, יש להקפיד על הכנת שיעורי בית באופן קבוע. אולם, בשורה התחתונה, זה בדיוק מה שבוחן פתע בא לבדוק – אם הילדים מקשיבים בשיעור, ומכינים שיעורי בית באופן קבוע. שיעורי הבית מסייעים להטמעת החומר. בעוד שלמבחן אפשר ללמוד מראש ולעבור על החומר, הרי שבוחן פתע פשוט בא לראות האם הילד הכין את שיעורי הבית של השיעור או השניים האחרונים, והקפדה על הכנתם – כמובן תוביל לציון גבוה בבוחן.
  • לתרגל גם בבית – אפשר לערוך לילדים שלכם בוחן פתע מפעם לפעם, אך רצוי לא לכנות זאת כך, כדי לא להלחיץ. עם זאת, אפשר לנסח להם כמה תרגילים במקצועות הרלוונטיים, ולבקש מהם לפתור אותם. אמרו לילדיכם שאתם פשוט רוצים לראות עד כמה הם מבינים את החומר. לא צריך גם להפריז, אפשר להסתפק ב 2-3 תרגילים, כדי לבחון היטב את רמתם, ואפשר לעשות זאת פעם עד פעמיים בשבוע.

ומה עושים כשהציון מגיע?

אם נערך בוחן פתע והילד הביא ציון גבוה – מה טוב. יש כמובן לשבח את הילד על הצלחתו, ולשמור על הרמה גם לפעם הבאה. אם הציון נמוך יחסית, יש לשבת עם הילד, בלי כעס, ורק להבין ממה זה נבע. לעתים הדבר נבע פשוט מהלחץ של הילד, ואז כדאי לעבוד יותר על טכניקות של רגיעה ושליטה בלחצים. אם קיים פער של ממש בידע – כמובן שחשוב לעבוד עליו ולצמצם אותו, והרי זו מטרתו של בוחן הפתע מלכתחילה.

כללי