מחוננות באה לידי ביטוי ביכולת חשיבה, הבנה וסקרנות, ונמדדת על פי מנת משכל גבוהה מהממוצע באוכלוסייה. הורים רבים תוהים האם יש להם ילד מחונן כבר בגיל צעיר, אך האמת היא שנדרש תהליך אבחון מדויק על מנת להגיע למסקנות מדויקות.

אלו המאפיינים העיקריים של ילדים מחוננים:

– זיכרון גבוה לטווח ארוך
– רצון להתנסות
– חשיבה מהירה
– העדפה לבעיות מורכבות על פני בעיות רגילות
– מוטיבציה גבוהה ללימודים
– השקעת מאמץ בפני אתגר
– דמיון מפותח
– כישורים יצירתיים ואמנותיים
– יכולת לקשר ידע קיים לידע חדש

ילדים מחוננים

שתי גישות לאבחון ילדים

הגישה האיכותית דוגלת בזיהוי מחוננות על פי בחינת יכולת התפקוד. בחינה זו כוללת שילוב של יכולות קוגנטיביות עם יכולות רגשיות, בעיקר בהקשר חברתי אך גם בהיבטים תיאורטיים. המטרה של הגישה האיכותית היא לספק פרספקטיבה שונה על הסביבה ועל כושר התפקוד של הילד.

לעומת הגישה האיכותית, הגישה הכמותית מניחה כי קיימים הבדלים תפקודיים של מחוננים ביחס לרוב בני האדם. המשמעות היא כישורים ספציפיים אשר אמורים להיות מפותחים באופן בולט על פני בני גילם של הילדים. הגישה הכמותית רווחת יותר ומומלצת על ידי רופאי ילדים, אך בקרב האקדמיה וגם במוסדות הלימוד המובילים בעולם נוטים לשלב בין הגישות על מנת לבצע אבחון יסודי.

החסרונות של מחוננות

לצד ההילה של ילדים מחוננים, קיימים גם לא מעט קשיי הסתגלות אליהם כדאי להתייחס:
א. התפתחות א-סיטמרית – ילד בעל תכונות מחוננות עשוי להתפתח בכיוון מסוים בצורה רדיקלית וקיצונית, אך להזניח התפתחות דומה בתחום אחרים. התוצאה היא התפתחות א-סימטרית וחוסר איזון רגשי, מנטאלי ושכלי. יכולת קוגנטיבית ויכולת מוטורית אמורים להתפתח בו זמנית, ולעזור לילד לממש את רעיונותיו ושאיפותיו בטווח הקצר והארוך.
ב. פרפקציוניזם – תכונות פרפקציוניסטיות פוגעות בכל הגילאים. הן מסוגלות להביא לבידוד חברתי, לפגוע ביכולת ריכוז לאורך זמן, וליצור שורה ארוכה של נזקים פסיכולוגיים. בנוסף, מחקרים קושרים בין פרפקציוניזם לבין ביקורתיות כלפי חברים, בני משפחה וקרובים.
ג. תזזיתיות – ילדים מחוננים עשויים לסבול מחוסר מיקוד. העניין הגובר בתוכם והפיתויים מסביב תורמים לחוסר המיקוד הזה, אשר יכול להחמיר בהיעדר ליווי מקצועי ונכון.

מה כולל אבחון פורמלי של מחוננות?

אבחון פורמלי של מחוננות מתבצע במסגרת משרד החינוך כבר בבית הספר ובכיתות ג' או ד'. בגיל הרך קשה יותר לבצע אבחון דומה, למרות שניתן לזהות חלק מהתסמינים המאפיינים את התכונה. המבחנים של משרד החינוך ניתנים לכל הילדים בשכבת גיל בכל הארץ, כאשר בשלב הראשון נערך מבחן סינון הבודק בעיקר את הבנת הנקרא ומושגים בולטים בחשבון. תלמידים בעלי הישגים גבוהים עוברים אל השלב השני, הנחשב מדויק ומורכב יותר.

לסיכום, התחום של מחוננות כולל מספר היבטים חשובים, ואין לקחת כל אבחון בצורה חד משמעית. חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע, ולהציע לילד מחונן ליווי בכל תהליך הלמידה, הספיגה ופיתוח היכולות האישיות.

כללי